Koszykówka jako narzędzie kształtowania litewskiej tożsamości narodowej w ZSRR

Blog 1

Sport w XX wieku był jednym z istotnych narzędzi do kreowania polityki oraz jej  propagandy, szczególnie w systemach autorytarnych oraz totalitarnych. W Związku  Radzieckim miał za zadanie wewnętrznie mobilizować społeczeństwo, a także legitymizować władzę na terenach okupowanych. Sport na arenie międzynarodowej był wykorzystywany  przede wszystkim jako środek do rywalizacji ideologicznej, a także jako narzędzie do  budowania prestiżu państwa. W tym właśnie kontekście sport w republikach związkowych miał  znaczenie szczególne, stając się niekiedy płaszczyzną do manifestowania swej odrębności, jak  również do budowania tożsamości narodowej.

Autorka: Patrycja Karczewska (Rus)
 

Litwa jest doskonałym przykładem zjawiska, w którym to właśnie sport miał ogromny  wpływ na budowanie1 odrębności od okupanta. Koszykówka, która w tym państwie uzyskała  rangę dyscypliny narodowej, w warunkach sowieckiej okupacji stała się nie tylko popularną  rozrywką, lecz przede wszystkim była nośnikiem aspiracji narodowych. 

Celem artykułu jest ukazanie koszykówki jako jednego z głównych narzędzi budowania  litewskiej tożsamości narodowej w czasach okupacji radzieckiej, a także przedstawienie  znaczenia jakie sport ma dla narodów walczących o swoją odrębność i wolność. Autorka  niniejszego artykułu, przedstawiając owe zdarzenia, podejmie próbę odpowiedzi na  następujące pytania badawcze: W jaki sposób sport, a szczególnie koszykówka, przyczyniła się  do umacniania litewskiej tożsamości narodowej i poczucia wspólnoty w warunkach radzieckiej  okupacji, gdy litewskie państwo funkcjonowało jedynie symbolicznie? W jaki sposób klub  Żalgiris Kowno symbolizował opór wobec dominacji Moskwy i centralizmu ZSRR? Jakie  znaczenie społeczne może mieć sport w państwach pozbawionych pełnej suwerenności?  

Autorka podejmie się próby udowodnienia tezy: Koszykówka w Litwie w okresie  radzieckiej okupacji nie była tylko dyscypliną sportową, lecz była jednym z narzędzi kreowania  i utrwalenia litewskiej tożsamości narodowej. Sukcesy klubu Żalgiris Kowno oraz litewskich  koszykarzy w reprezentacji Związku Radzieckiego umocniły poczucie odrębności, a  jednocześnie stanowiły formę symbolicznego oporu wobec dominacji Moskwy. Potwierdza to  również, iż sport w państwach pozbawionych pełnej suwerenności może odegrać znaczącą rolę  w budowaniu oporu wobec okupanta, a także być czynnikiem konsolidującym wspólnotę  narodową. By przeanalizować podjętą problematykę, zostaną zastosowane metody badawcze, 

które przyczynią się do precyzowania faktów oraz informacji. Specyfika tematu wymaga  zastosowania metody danych zastanych, które znajdzie zastosowanie w rekonstrukcji podłoża  historycznego koszykówki w Litwie oraz relacji między Litwinami a Związkiem Radzieckim.  Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa znajdzie zaś zastosowanie przy badaniu tekstów,  dokumentów i literatury naukowej dotyczących kształtowania tożsamości narodowej, a analiza  materiałów audiowizualnych obejmie interpretację treści filmów dokumentalnych i reportaży  poświęconych litewskiej koszykówce. 

Artykuł koncentruje się na roli sportu w sowieckim systemie politycznym, znaczeniu  Litwy w strukturze radzieckiego sportu, a także meczom Żalgiris – CSKA jako symbolu oporu  przeciwko okupantowi, oraz o ogólnym znaczeniu koszykówki w utrwalaniu litewskiej  tożsamości narodowej. Ponadto podjęte zostaną rozważania nad rolą sportu w państwach  pozbawionych pełnej suwerenności, w których aktywność sportowa może stanowić przestrzeń  symbolicznego oporu, narzędziem budowania wspólnoty oraz elementem mobilizującym do  walki o niepodległość. 

Niniejszy artykuł podejmuje istotny i aktualny temat, koncentrując się na  najważniejszych wydarzeniach związanych z koszykówką w Litwie oraz jej znaczeniu dla  kształtowania litewskiej tożsamości narodowej w Związku Sowieckim. Wybór zagadnienia  wynika z braku opracowań w języku polskim poświęconych roli koszykówki w procesie  budowania tożsamości narodowej w okresie radzieckim. Dodatkowym powodem podjęcia  tematu jest perspektywa autorki, która z uwagi na swoje polsko-litewskie pochodzenie może  ukazać zagadnienie z punktu widzenia litewskich doświadczeń historycznych, a także  kulturowych.

  1. Koszykówka w ZSRR jako przestrzeń  narodowej tożsamości 


1.1 Rola sportu w sowieckim systemie politycznym 

Radzieccy decydenci uważali, że sport powinien być integralnym elementem budowy  socjalizmu, a nie pełnić wyłącznie funkcji wychowawczej czy rekreacyjnej. Miał pomagać w  wspieraniu wychowania ideowego, przygotowywać do pracy oraz służby wojskowej, a także  być elementem realizacji założonych przez władzę celów społecznych, i niejako służyć jako  narzędzie kształtowania „nowego człowieka socjalistycznego”. W 1948 r. w rezolucji KC  KPZR podkreślano, że kultura fizyczna jest „jednym z najważniejszych narzędzi wychowania  komunistycznego, wzmacnia zdrowie i siłę mas pracujących oraz przygotowuje je do  efektywnej pracy i obrony socjalistycznej ojczyzny”. 

Związek Sowiecki sportem próbował wywrzeć wpływ na postrzeganie systemu  komunistycznego jako wyższego nad demokratyczno-kapitalistycznym, tym samym  wykorzystywał go do budowania narracji „jedności wszystkich społeczeństw socjalistycznych”  za granicą, odnosiło się nie tylko do obywateli republik radzieckich, ale także do społeczeństw  satelickich. Jednym z narzędzi używanych do budowania pozytywnego odbioru ZSRR przez  sport były Spartakiady – masowe imprezy sportowe organizowane od 1928 r. na wzór igrzysk  olimpijskich. Stanowiły element radzieckiej polityki sportowej, a ich głównym zamierzeniem było rozpowszechnianie aktywności fizycznej, przygotowanie reprezentantów do występów na  arenie międzynarodowej oraz budowane poczucia wspólnoty między narodami w bloku  wschodnim. Igrzyska socjalistyczne, mimo głównie wewnętrznego charakteru, służyły także  jako narzędzie soft power w wydaniu dyplomacji sportowej Związku Radzieckiego.  

Przywódcy bloku sowieckiego wykorzystywali sport do wzmacniania sojuszu, jednakże  zamiast „przyjaźni narodów” i zdrowej rywalizacji była ona często nacechowana zawiściami  do drugiej drużyny. Jednym z takich przykładów jest stworzony przez Czechosłosłowację i  Polskę amatorski wyścig kolarski znany jako „Wyścig Pokoju”. Choć oficjalnie miał służyć do  umacniania więzi między państwami socjalistycznymi, w praktyce rywalizacja była  nacechowana nacjonalizmem. Na wyścigach wygwizdywano Sowietów, a zwycięstwa w  Polsce były postrzegane jako triumf nad państwem radzieckim.

Kolejnym przykładem są również „Igrzyska Przyjaźni 1984”, które zorganizował cały  blok wschodni jako bojkot Igrzysk Olimpijskich zorganizowanych w Los Angeles. Choć  oficjalnie wydarzenia te miały służyć prezentacji osiągnięć sportowców państw  socjalistycznych, w rzeczywistości stanowiły element propagandowej rywalizacji z Zachodem.  Hasła przyjaźni i solidarności pozostawały głównie w sferze deklaratywnej, podczas gdy same  imprezy nabierały charakteru politycznego współzawodnictwa. Ostatecznie próby  wykorzystania sportu do budowania przyjaźni między narodami bloku komunistycznego nie  przyniosły oczekiwanych efektów – utrzymujące się historyczne urazy oraz poczucie  wyższości manifestowane przez sportowców radzieckich pogłębiały wzajemną niechęć. 

  1. Litwa w strukturze sportu w ZSRR 

Litwa, jako państwo okupowane w latach 1940-1990 przez Związek Radziecki, została  osadzona w nowym regionie kulturowo-politycznym. System sowiecki według oficjalnej propagandy ukazywano jako szczególnie nowoczesny, postępowy oraz zintegrowany.  Dygnitarze komunistyczni nie uświadomili sobie jednak politycznych implikacji popularności  koszykówki wśród Litwinów, tym samym owa dyscyplina stała się katalizatorem narodowego  oporu wobec reżimu okupacyjnego i pozwoliła umocnić narodową tożsamość wśród ludności  litewskiej.  

W latach 1947 i 1951 klub Żalgiris Kowno zdobył mistrzostwo Związku Sowieckigo w  koszykówce mężczyzn, natomiast w latach 1953-1956 czterokrotnie plasował się na podium,  zajmując trzecie miejsce. Wysoki poziom litewskich drużyn sprawiał, że ich osiągnięcia nie  mogły zostać pominięte. Zawodnicy litewskiego pochodzenia regularnie pojawiali się zarówno  w składach reprezentacji ZSRR, jak i czołowych klubów radzieckich. Władze sowieckie starały  się przedstawiać ich sukcesy jako dowód „skutecznej integracji” Litwy z systemem radzieckim,  jednak w rzeczywistości rywalizacja ta miała wyraźny wymiar tożsamościowy oraz  wzmacniała poczucie narodowej odrębności. Symbolicznym przykładem byli Stepas Butautas,  Justinas Lagunavičius i Kazimieras Petkevičius, którzy w 1952 roku wystąpili w barwach  Związku Radzieckiego na igrzyskach olimpijskich w Helsinkach, zdobywając srebrny medal,  a rok później sięgnęli po złoto mistrzostw Europy. Jak zauważa autorka, obecność litewskich  koszykarzy na arenie międzynarodowej sprawiała, że ich nazwiska nieustannie przypominały  o litewskim pochodzeniu, a tym samym podtrzymywały narodową tożsamość oraz ducha  niepodległościowego. Trenerzy wywodzący się z Litwy cieszyli się dużym uznaniem, część z 

nich powierzono prowadzenie drużyn ZSRR, a także jako nieliczni mieli możliwość szkolenia  się poza granicami państwa. Taki rodzaj aktywności wzmacniał prestiż litewskiego środowiska  koszykarskiego i podnosił poczucie dumy narodowej. W latach 50. koszykówka została  włączona do programu nauczania we wszystkich szkołach średnich. Jednocześnie w przestrzeni  miejskiej oraz podmiejskiej powstały liczne boiska do koszykówki, co sprawiło, że dyscyplina  ta umocniła się jako podstawowa forma rywalizacji młodzieży szkolnej. Jak zauważa autorka,  w rezultacie już od najmłodszych lat kształtowało się pokolenie zawodników, które w  kolejnych dekadach wyznaczało standardy koszykówki w całym Związku Sowieckim.  Systematyczne szkolenia, a także masowy charakter tego sportu przyczyniły się do  ugruntowania pozycji koszykówki jako dyscypliny narodowej, a jednocześnie stworzyły  fundamenty dla jej roli w umacnianie litewskiej tożsamości narodowej. 

Poziom litewskiej gry w koszykówkę był na tyle wysoki, że radzieckie władze sportowe  zezwalały drużynom z Litwy na samodzielne rozgrywanie spotkań z zespołami zagranicznymi.  Był to przywilej, którego nie posiadały inne okupowane republiki. Dodatkowym aspektem  wspierającym litewską dumę, była możliwość reprezentowania litewskiego stylu gry właśnie  poza Związkiem Radzieckim. Stało się to szczególnie istotnym narzędziem podtrzymywania  odrębnej tożsamości narodowej. W efekcie to właśnie koszykówka odegrała znaczącą rolę w  kształtowaniu samoświadomości oraz wzmacnianiu poczucia litewskości w okresie  okupacyjnym. Ponadto liczne sukcesy zarówno męskich jak i damskich drużyn, sprawiły, iż  Litwę zaczęto określać mianem „republiki sportu”. Ważnym aspektem pozostaje również fakt,  że aż do rozpadu ZSRR litewskie zespoły zachowały narodowy skład, co wyróżniało je na tle  innych republik i dodatkowo sprzyjało podtrzymywaniu oraz umacnianiu litewskiej tożsamości  narodowej. 

W latach 60. i 70. jednym z najbardziej utalentowanych przedstawicieli litewskiej  koszykówki był Modestas Paulauskas, wieloletni zawodnik oraz kapitan Żalgirisu Kowno.  Zapisał się w historii jako kapitan reprezentacji Związku Radzieckiego, który zdobył złoty  medal olimpijski w Monachium w 1972 roku. Było to debiutanckie zwycięstwo Związku  Radzieckiego, w którym to po raz pierwszy od premiery dyscypliny na Mistrzostwach Świata w 1936 roku reprezentacja USA przerwała swój ciąg zwycięstw. Do dziś finał meczu i decyzja  sędziów o powtórzeniu ostatnich ich sekund uchodzi za jedną z największych kontrowersji w  historii Igrzysk Olimpijskich. Jak zauważa autorka, zwycięstwo to w propagandzie sowieckiej  przedstawiano jako dowód nie tylko na zwycięstwo nad dotychczas niepokonanym zespołem  amerykańskim, ale przede wszystkim interpretowano to w kategoriach zwycięstwa  systemowego, wyższości socjalizmu nad kapitalizmem. Dla Litwinów natomiast obecność 

Paulauskasa w roli kapitana była powodem do niezwykłej dumy oraz przypomnieniem, iż  litewscy koszykarze odkrywają kluczową rolę w tym sporcie. Sukces, mimo, że formalnie  zapisany historii sportu radzieckiego, wśród Litwinów symbolizował ukryty triumf ich własnej  tradycji koszykarskiej, a także wzmacniał poczucie odrębnej tożsamości. 

Podczas mistrzostw świata w koszykówce w 1988 roku aż czterech z pięciu  zawodników podstawowego składu reprezentacji ZSRR byli Litwinami. Choć formalnie  występowali w barwach sowieckich, sami podkreślają, że reprezentowali Litwę, a nie Związek  Radziecki. Dla liczącego wówczas trzy miliony obywateli litewskiego społeczeństwa miało to  ogromne znaczenie symboliczne, sukces sowieckiej drużyny postrzegano jako zwycięstwo  narodowe Litwy. W warunkach trwającej okupacji wydarzenie to nabrało wyjątkowego  charakteru tożsamościowego i było odbierane jako potwierdzenie aspiracji narodowych. 

  1. Mecze Żalgiris – CSKA jako symbol oporu  

W 1971 roku, po 15 latach przerwy Żalgiris ponownie powrócił do czołówki sowieckiej  koszykówki. Nastąpiło to w momencie, gdy do zespołu dołączyli Rimas Kurtinaitis oraz  Valdemaras Chomičius, a trenerem klubu został Vladas Garastas. W tym czasie drużyna  ponownie zaczęła regularnie odnosić sukcesy, zdobywając w latach 1971, 1973 i 1978 brązowe  medale mistrzostw Związku Radzieckiego. W sezonie 1980/1981 klub po raz pierwszy  uczestniczył w rozgrywkach Pucharu Zdobywców Pucharu Europy. Natomiast znaczącym  wzmocnieniem było dołączenie do barw Żalgirisu Arvydasa Sabonisa, który w kolejnych latach  stał się jednym z najbardziej wszechstronnym koszykarzy, łącząc grę podkoszową z rzutem z  dystansu i umiejętnością kreowania akcji ofensywnych, co ugruntowało pozycję Żalgirisu jako  dominującego klubu w Związku Sowieckim i Europie. Od 1985 roku Żalgiris Kowno rozpoczął  serię triumfów w mistrzostwach ZSRR i trzykrotnie z rzędu w latach 1985, 1986 i 1987 pokonał  w finałach CSKA Moskwę – drużynę, która była utożsamiana z armią radziecką i strukturami  władzy centralnej. Jednak to właśnie rok 1986 był jednym z najważniejszych momentów w  dziejach Żalgirisu Kowno w czasach okupacji. W tym sezonie litewska drużyna sportowa  dotarła do finału Pucharu Europy Mistrzów Krajowych w Budapeszcie, lecz po emocjonującym  finale przegrała z jugosłowiańskim klubem Cibonie Zagrzeb. Jednak jesienią Żalgiris odniósł  ogromny sukces i sięgnął po jedyny w dziejach litewskiego sportu klubowego Puchar  Interkontynentalny im. Williama Jonesa w Argentynie. 

Jak zauważa autorka spotkania pomiędzy CSKA a Żalgirisem cieszyły się ogromnym  zainteresowaniem publiczności i stawały się areną jawnych manifestacji antyrosyjskich oraz  antysowieckich. Jak wspominał były prezydent Litwy Valdas Adamkus „w ciągu 50 lat  okupacji to właśnie koszykówka była wyrazem wolności. Całe państwo starało się pokonać  Rosjan i pokazać, że jesteśmy od nich lepsi. Gra odzwierciedlała naszą wolę zwycięstwa nad  ciemięzcami, podtrzymywała naszą nadzieję oraz determinację”. Sukcesy te miały ogromny  wpływ na morale społeczne Litwinów, umacniając ich tożsamość narodową i poczucie własnej  wartości. Ponadto, jak zauważa autorka, zdobycie mistrzostw ZSRR oraz Pucharu Jonesa nie  miało wymiaru tylko sportowego. W kontekście politycznej zależności Litwy od Moskwy  triumf kowieńskiego klubu interpretowano jako dowód sił narodu oraz symbolu oporu wobec  dominacji radzieckiej. Każda wygrana drużyny z Kowna spotkała się z ogromnym  entuzjazmem Litwinów i przekształcił triumfy sportowe w wydarzenia o charakterze  narodowym. Osiągnięcia te postrzegano jako potwierdzenie, że litewska tożsamość i dążenie  do samodzielności mogą być podtrzymywane poprzez sport. Entuzjazm zwycięstw Żalgirisu stał się jednym z elementów konsolidujących społeczeństwo wokół idei odrodzenia  narodowego i przyczynił się do stworzenia klimatu sprężającego powstaniu ruchu Sąjūdis.  Sport można uznać za istotny katalizator procesów, a nawet za substytut instytucji państwowej,  które w latach 1988-1990 doprowadził do odzyskania niepodległości przez Litwę. 

1.4 Rola sportu w budowaniu tożsamości narodowej w państwach okupowanych i  pozbawionych suwerenności 

W państwach pozbawionych samostanowienia sport może odegrać szczególną rolę jako  narzędzia do budowania oraz potrzymania tożsamości narodowej. Wydarzenia sportowe  dostarczają wspólnych doświadczeń kulturowych, które wzmacniają więzi społeczne, a przede  wszystkim w państwach o niepełnej suwerenności konsolidują wspólnotę wokół idei narodu,  nawet jeżeli formalnie nie istnieje on jako podmiot polityczny. To właśnie w warunkach  niesprzyjających sport staje się pewnym spoiwem społecznym, umożliwiającym symboliczne  wyrażanie swej odrębności, a niekiedy także formę kontrnarracji wobec dyskursu  dominującego mocarstwa. 

W teorii tożsamości społecznej sport umożliwia jednostkom utożsamienie się z grupą  narodową oraz przeżywania jej sukcesów jako własnych. Zwycięskie drużyny czy  indywidualni sportowcy wzmacniają dumę zbiorową, a rywalizacja z często politycznie 

dominującymi narodami nabiera wymiaru symbolicznego. Podobnie interakcjonizm  symboliczny tłumaczy sport jako przestrzeń, w której poprzez rytuały, symbole i emocje  utrwalane są wartości wspólnotowe oraz narodowe. 

Jak zauważa autorka, Litwa w okresie sowieckiej okupacji dobrze ilustruje powyższe  mechanizmy. Mimo, iż państwo utraciło swą suwerenność to koszykówka, a w szczególności  mecze Żalgiris Kowno z CSKA Moskwa stały się formą symbolicznego oporu wobec  dominacji radzieckiej. Każde zwycięstwo litewskiej drużyny było odbierane jako sukces całego  narodu i manifestacji odrębności w warunkach politycznej zależności. W tym sensie litewska  koszykówka pełniła rolę substytutu instytucji państwowej, a także była przestrzenią, w której  podtrzymywano świadomość narodową oraz poczucia wspólnoty, a tym samym przygotowała  grunt pod odrodzenie państwowości, które nastąpiło 11 marca 1990 roku.

Zakończenie 

Sport w państwach pozbawionych suwerenności, może być istotnym czynnikiem  wspierającym kształtowanie, a także utrzymywanie tożsamości narodowej. Artykuł ukazuje rolę Litwy w sporcie w ZSRR, a także jak mecze Żalgiris – CSKA umacniały i podtrzymywały  poczucie litewskiej narodowości. Litwa stanowi przykład tego państwa, w którym to sport  wpłynął na zachowanie odrębności narodowej w państwie okupowanym, tej problematyce  autorka poświęciła niniejszy artykuł naukowy. 

Główny cel pracy został osiągnięty przez autorkę. Ukazano, iż koszykówka nie była  tylko dyscypliną sportową, lecz przede wszystkim nośnikiem tożsamości narodowej.  Wykazano jakie znaczenie miały mecze kowieńsko-moskiewskie, jak również jak litewscy  koszykarze występujący w barwach ZSRR budowały wspólnotę społeczną, łącząc naród i  pełniąc funkcję symbolicznego oporu wobec dominacji Moskwy. 

Zastosowanie przez autorkę metody danych zastanych, analizy i krytyki piśmiennictwa  i materiałów audiowizualnych pozwoliło na odpowiedzenie na pytania badawcze oraz na  potwierdzenie następującej tezy: Koszykówka w Litwie w okresie radzieckiej okupacji nie była  tylko dyscypliną sportową, lecz była jednym z narzędzi kreowania i utrwalenia litewskiej  tożsamości narodowej. Sukcesy klubu Żalgiris Kowno oraz litewskich koszykarzy w  reprezentacji Związku Radzieckiego umocniły poczucie odrębności, a jednocześnie stanowiły  formę symbolicznego oporu wobec dominacji Moskwy. Potwierdza to również, iż sport w  państwach pozbawionych pełnej suwerenności może odegrać znaczącą rolę w budowaniu  oporu wobec okupanta, a także być czynnikiem konsolidującym wspólnotę narodową. 

Aktualność podjętej problematyki podkreślają współczesne wydarzenia społeczno polityczne, w tym agresja Rosji na Ukrainę, która ponownie unaoczniła znaczenie sportu w  kontekście politycznym oraz tożsamościowym. Obecnie brakuje bardziej szczegółowych badań  w języku polskim dotyczących roli koszykówki w kształtowaniu litewskiej tożsamości  narodowej w okresie okupacji radzieckiej, dlatego ważne są kolejne opracowania w tym  zakresie.

Źródła:

[1] Asimwe A. (2025) The Role of Sports in National Identity and Unity (ss. 21-26) Kampala  International University II
[2] Cigine V. Laskiene S. (2014) A Revitalized Dream: Basketball and National Identity in  Lithuania  
[3] Kamarauskienė D, Poderys R, (Delfi) (2004, 30 października) „Vingiuotas “Žalgirio”  kelias per istorijos dešimtmečius” [pl. ] Dostęp https://www.delfi.lt/krepsinis/naujienos/vingiuotas-zalgirio-kelias-per-istorijos-desimtmecius 5391592 (28.08.2025)
[4] Kobierecki M. (2016) Sport as a Tool for Strengthening a Political Alliance: The Case of the  Eastern Bloc during the Cold War. The Polish Quarterly of International Affairs, nr 2. (ss.9- 10, ) Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych (PISM)
[5] Krepšinio žinios, (21.10.2005) „Kai „Žalgiris“ buvo stipriausias pasaulyje: kaip prieš 35  metus buvo iškovota tarpžemyninė W. Joneso taurė” [pl. Jak Żalgiris był najmocniejszy na  świecie: jak przez 35 lat zdobyto międzykontynentalny puchar W. Jonesa.] Dostęp  https://www.krepsiniozinios.lt/naujienos/interviu-ir-straipsniai/75902-kai-zalgiris-buvo stipriausias-pasaulyje-pries-35-metus-buvo-iskovota-tarpzemynine-w-joneso-taure.html (10.09.2025)  
[6] LRT, Lapinskienė, L., & Vaitelė, T. (2025, Marzec 19). Įspūdingos Paulausko karjeros  epizodai: nuo „Žalgirio“ iki triumfo 1972 m. Miunchene [Film]. .Dostęp  (https://www.youtube.com/watch?v=0_jHI4eb0Mg) (28.08.2025)
[7] Markevičius, M. A. (Director). (2012). The other dream team [Film]. United States: Union  Entertainment Group / Šviesos Production. [8] Žalgiris.lt (b.a), (b.d) „Kauno „Žalgirio“ Historija” [pl. Historia Żalgiris Kowno] Dostęp  (https://zalgiris.lt/komandos-istorija) (24.08.2025)





.