Spotkanie Premiera Mateusza Morawieckiego z Prezydentem Emmanuelem Macronem
W środę 17 marca Premier Mateusz Morawiecki przyjechał do Paryża, gdzie spotkał się z Prezydentem Francji Emmanuelem Macronem. Była to pierwsza od trzech i pół roku wizyta szefa polskiego rządu w Pałacu Elizejskim, natomiast ostatni raz obydwaj Panowie spotkali się w lutym ubiegłego roku podczas wizyty Prezydenta Francji w Polsce. Jak poinformował rzecznik rządu Piotr Müller, do poruszonych kwestii gospodarczych należały: możliwości wzmocnienia współpracy trójstronnej z udziałem Polski, Francji i Niemiec w ramach tzw. Trójkąta Weimarskiego, a także wdrażanie Planu Odbudowy, polityka klimatyczna i transformacja energetyczna oraz kwestie związane z bezpieczeństwem i obronnością. Jednak głównym tematem spotkania liderów była kwestia walki z pandemią Covid-19. Prezydent Macron zwrócił uwagę na konieczność współpracy państw Unii Europejskiej w walce z koronawirusem: “ Europejska jedność jest dla naszych obywateli wyrazem nie tylko takiego samego traktowania tej sprawy i solidarności, ale także utwierdzi ich w przekonaniu, że Unia podejmuje słuszne kroki”. Premier Morawiecki również opowiedział się za solidarnością europejską w walce a pandemią, podkreślając jednocześnie, że obecnie najważniejszym zadaniem dla krajów europejskich są programy szczepień, współpraca z Komisją Europejską oraz naciskanie na producentów szczepionek, aby wywiązywały się ze swoich zobowiązań w zakresie jak najszybszych dostaw. Emmanuel Macron stwierdził również, że Europa ma potencjał i środki do wyprodukowania największej ilości szczepionek i zaszczepienia największej ilości obywateli oraz podkreślił, że należy stworzyć wspólną platformę ich zakupu, tak aby żadne państwo nie zostało pominięte. Wizytę Premiera Morawieckiego w Paryżu poprzedziło spotkanie polskiego Ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina z francuskim ministrem gospodarki i finansów Bruno Le Maire’em, przewodniczącym Senatu Francji Gerardem Larcherem oraz z sekretarzem generalnym Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Angelem Gurrią. Rozmowy te dot. m. in. współpracy gospodarczej, w tym w obszarze energetyki i inwestycji w pociągi wodorowe w Polsce.
Autor: Patrycja Gąsiorek
Źródła:
https://www.euractiv.pl/section/grupa-wyszehradzka/news/polska-francja-macron-morawiecki -rozmowy-nato/
https://www.dw.com/pl/morawiecki-w-pary%C5%BCu-wiele-o-szczepionkach-cicho-o-atomie/ a-56907983
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/premier-mateusz-morawiecki-z-wizyta-we-francji/s djd1w4
_________________________________________________________________________________________
Czterodniowy tydzień pracy
Hiszpania jako jeden z pierwszych krajów na świecie zdecydowała się na eksperyment ze skróceniem tygodnia pracy. Hiszpańskie ministerstwo przemysłu dopracowuje szczegóły pilotażowego programu, w ramach którego wprowadzony ma zostać czterodniowy tydzień pracy. Firmy, które zdecydują się wziąć w nim udział mogą liczyć na rządowe pieniądze. To pomysł lewicowej partii Mas Madrid. Jak twierdzą jej przedstawiciele, pracownicy spędzający w pracy 32 godziny są wydajniejsi od tych, którzy pracują 40 godzin i więcej. Hiszpański biznes nazywa projekt szaleństwem. Ma on potrwać trzy lata i kosztować 50 mln euro. Koszty projektu mają być pokryte przez rząd w 100 proc. w pierwszym roku, w 50 proc. w drugim i w 33 proc. w trzecim. Zaznaczono, że skrócenie tygodnia pracy nie będzie oznaczało redukcji wynagrodzenia. Udział w projekcie weźmie 200 przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarki. Program ma ruszyć jesienią a jego szczegóły wciąż są ustalane. Wyniki eksperymentu będą monitorowane przez ekspertów, w tym przedstawicieli rządu, przedsiębiorców i pracownicze związki zawodowe. Jeżeli eksperyment się powiedzie prawdopodobnie Hiszpanie będą mieli jeden dodatkowy dzień na odpoczynek w weekend.
Autor: Bartłomiej Fiszer
Źródła:
_________________________________________________________________________________________
Londyn zmienia strategię
Zjednoczone Królestwo rozpoczyna reformę armii. Wielka Brytania zamierza zmniejszyć liczebność sił zbrojnych do najniższego poziomu od początku XIX wieku. W ramach działań modernizacyjnych wycofana zostanie część sprzętu, a większy nacisk położony będzie na nowoczesne uzbrojenie, w tym drony i roboty. Liczebność w pełni wyszkolonych oddziałów w ciągu najbliższych czterech lat zostanie zredukowana z 76,5 tys. do 72,5 tys. żołnierzy. Cięcia i reorganizacja to element brytyjskiej strategii modernizacji armii. W ramach unowocześnienia sił zbrojnych brytyjski gabinet planuje też wycofanie przestarzałego uzbrojenia, przede wszystkim w marynarce i siłach powietrznych. Ministerstwo obrony przewiduje natomiast przeznaczenie znaczących sum – ok. 23 mld na rozwój i wdrażanie nowych technologii wojskowych. Modernizacja obejmie m.in. samoloty i okręty podwodne. Wzmocnione zostaną też zdolności cybernetyczne. Te i inne plany związane ze strategią obronną Wielkiej Brytanii zostały zawarte w wydanym przez ministerstwo obrony dokumencie „Defence in a competitive age”, który jest częścią większej strategii Zjednoczonego Królestwa uwzględniającej politykę zagraniczną, obronę i rozwój. Co ciekawe za największe zagrożenie dla brytyjskiego bezpieczeństwa gospodarczego wymieniono Chiny. Dokument wskazuje też, w jaki sposób Brytyjczycy planują „maksymalnie” zwiększyć obecność na terytorium Indo-Pacyfiku, gdzie celem jest przeciwdziałanie rosnącym wpływom Chin w regionie. Wielka Brytania chce tam rozszerzyć działania szkoleniowe, a w najbliższych miesiącach rozmieścić tam formację operacyjną Carrier Strike Group, na czele z lotniskowcem HMS Queen Elizabeth. Londyn planuje także wzmocnić bezpieczeństwo na morzu, nie tylko poprzez rozmieszczanie jednostek, ale też przez wypracowanie porozumienia dotyczącego realizacji interesów na Oceanie Indyjskim. Przesunięcie uwagi brytyjskiego rządu na kwestie związane z nowoczesnymi technologiami wojskowymi oraz możliwością projekcji siły w Azji oznacza postawienie pod znakiem zapytania możliwości w zakresie reagowania wojskowego na Wschodzie, w razie pogarszania się relacji z Rosją.
Autor: Bartłomiej Fiszer
Źródła:
https://wpolityce.pl/swiat/543194-wielka-brytania-odchudza-sily-ladowe
_________________________________________________________________________________________
Niemieckie Wsparcie dla Syrii
Niemcy zadeklarowały pokaźną pomoc finansową na działalność humanitarną Syrii. Władze w Berlinie potwierdziły, że zamierzają w dalszym ciągu wspierać także tzw. Białe Hełmy, czyli Syryjską Obronę Cywilną. W roku ubiegłym Niemcy udzieliły Białym Hełmom pomocy finansowej w wysokości 5,1 mln euro. Dzięki "stałym rozmowom, ścisłej koordynacji poczynań oraz odwołaniu się do poważnej organizacji pośredników" udało się uzyskać pewność, że niemiecka pomoc zostanie przeznaczona na wcześniej ustalone cele. Białe Hełmy w przeszłości skutecznie zadbały o to, żeby tak się stało i, jak wynika z wiedzy rządu RFN, "przekazane im pieniądze zawsze zostały użyte zgodnie z ich przeznaczeniem". W roku 2016 Białe Hełmy otrzymały "alternatywną Nagrodę Nobla". Rosja krytykuje Białe Hełmy jako organizację terrorystyczną oraz instrument propagandowy w rękach przeciwników koalicji zwalczającej syryjskiego prezydenta al-Asada. Z danych ONZ wynika, że na pomoc humanitarną z zagranicy zdanych jest łącznie 24 mln dzieci, kobiet i mężczyzn. Potrzeba im zwłaszcza żywności, wody i lekarstw. W Turcji, Libanie, Jordanii, Iraku i w Egipcie przebywa obecnie około 5,5 mln uchodźców z Syrii. ONZ i UE liczą na to, że uda się zebrać miliardy euro dla trawionej wojną domową Syrii i tym samym wnieść ważny wkład w pomoc humanitarną oraz minimalizację skutków wojny domowej w tym kraju.
Autor: Bartłomiej Fiszer
Źródła:
https://www.dw.com/pl/niemcy-ponad-p%C3%B3%C5%82tora-miliarda-euro-dla-syrii/a-57038810
_________________________________________________________________________________________
Skandal szpiegowski we Włoszech
Włoski MSZ wezwał ambasadora Rosji w Rzymie, by zaprotestować przeciwko skandalowi jaki miał miejsce w tym kraju z rosyjskim dyplomatą w tle. Przedstawiono też żądanie natychmiastowego wydalenia dwóch rosyjskich urzędników, zamieszanych w tę sprawę. Wcześniej media za służbami wywiadu poinformowały, że oficer włoskiej marynarki wojennej - kapitan fregaty został aresztowany przez karabinierów pod zarzutem szpiegostwa. Aresztowania dokonano w chwili, gdy przekazywał tajne dokumenty rosyjskiemu wojskowemu dyplomacie w zamian za pieniądze. Rosjanin również został zatrzymany. Ambasada Rosji we Włoszech potwierdziła, że 30 marca doszło do zatrzymania jej urzędnika z biura attache wojskowego. Minister spraw zagranicznych Luigi Di Maio napisał w mediach społecznościowych: "W związku z wezwaniem do MSZ rosyjskiego ambasadora we Włoszech przekazaliśmy mu nasz stanowczy protest włoskiego rządu i zawiadomiliśmy o natychmiastowym wydaleniu dwóch rosyjskich urzędników zamieszanych w tę bardzo poważną sprawę". "Dziękuję naszemu wywiadowi i całemu aparatowi państwa za to, że codziennie pracują na rzecz bezpieczeństwa naszego kraju" - podkreślił szef dyplomacji. MSZ Rosji w wypowiedzi dla Ansy oświadczył: "Przykro nam z powodu wydalenia dwóch pracowników ambasady rosyjskiej w Rzymie. Badamy dogłębnie okoliczności tej decyzji". Resort w Moskwie zapowiedział: "Wydamy komunikat o naszych możliwych krokach w związku z tą decyzją, która nie odpowiada poziomowi relacji dwustronnych". "To najpoważniejszy taki incydent od czasów zimnej wojny" - podkreślił rzymski dziennik "La Repubblica" na swojej stronie internetowej.
Autor: Bartłomiej Fiszer
Źródła:
_________________________________________________________________________________________
Tajne interesy Holendrów
Po raz kolejny Niderlandy dowodzą, że mają smykałkę do interesów. Portal „Follow the Money” przeprowadził dziennikarskie śledztwo, z którego wynika, że Niderlandy oraz Rosja od kilku lat ukrywają swoje kontakty dyplomatyczne. Po zestrzeleniu w 2014 r. przez prorosyjskich separatystów malezyjskiego samolotu MH17, którym podróżowali w większości Holendrzy, rząd w Hadze zamroził stosunki dyplomatyczne i handlowe z Rosją. Jednak jak wynika z dziennikarskiego śledztwa, zamroził jedynie dla świata zewnętrznego. Portal informuje, że rząd ukrywał wyjazdy dyplomatyczne do Moskwy przed izbą niższą parlamentu. Według dziennikarzy kraj na wschodzie miał konsultować się z niderlandzkim rządem w kontekście budowy Nord Stream II. Spotkania odbywały się za pośrednictwem tzw. Wspólnej Grupy Roboczej ds. Energii. Ze strony holenderskiej uczestniczyli w niej wysocy urzędnicy ministerstwa gospodarki oraz spraw zagranicznych. FTM wskazuje, że kraje Europy Środkowo-Wschodniej obawiają się, że Rosja przy budowie gazociągów ominie sieć gazową na Ukrainie i w Polsce, a „kraje te staną się bardziej podatne na rosyjskie kaprysy”. Ponadto kraje obawiają się, że Rosja będzie częściej korzystać z „polityki rurociągów” ze względu na swoją silniejszą pozycję w energetyce i wykorzysta dostawy energii, jako broń polityczną. Zgoła inaczej uważają Niderlandy. Dla nich Nord Stream 2 to inwestycja i szansa na wzbogacenie się. Dla przypomnienia - udziały gazociągu są podzielone pomiędzy rosyjski koncern Gazprom (51 proc.), niemieckich partnerów Wintershall (40 proc.) i niderlandzką firmę N.V. Nederlandse Gasunie (9 proc.).
Autor: Bartłomiej Fiszer
Źródła:
https://wpolityce.pl/swiat/544207-szokujace-holandia-prowadzil-z-rosja-tajne-negocjacje
Francja
Sprawa stulecia
3 lutego sąd administracyjny w Paryżu w przełomowym wyroku uznał odpowiedzialność państwa za kryzys klimatyczny w postaci niedotrzymania zobowiązań w sprawie redukcji gazów cieplarnianych oraz orzekł, że nielegalna jest bierna postawa państwa wobec kryzysu klimatycznego. Proces wytoczyły dwa lata temu cztery organizacje klimatyczne, według których działalność państwa na rzecz walki z globalnym ociepleniem była niewystarczająca. Zdołały one zebrać 2,3 miliona podpisów pod petycją w ramach inicjatywy o nazwie “sprawa stulecia”. Na wiosnę odbędzie się kolejna rozprawa dotycząca nałożenia na państwo obowiązku powzięcia dodatkowych środków w celu redukcji gazów cieplarnianych oraz walki z kryzysem klimatycznym, jednak już wiadomo, że wyrok w “sprawie stulecia” może być podstawą do zasądzenia odszkodowań od państwa w kolejnych procesach.
Belgia
Priorytety belgijskiej Prezydencji w Beneluxie
25 stycznia 2021r. Królestwo Belgii objęło roczną Prezydencję w Komitecie Ministrów Unii Beneluxu. Myśl przewodnia prezydencji odpowiada głównemu celowi Belgii, Niderlandów i Luksemburga ustalonemu na wspólnym szczycie 7 października 2020r tj. wzmocnienie więzi pomiędzy tymi krajami a Unią Europejską. Belgia określiła również 3 podstawowe priorytety swojej Prezydencji.
Prezydencja państw członkowskich w Radzie Unii Europejskiej sprawowana jest rotacyjnie w systemie „3 państwa – 18 miesięcy” (każde państwo po 6 miesięcy) i stanowi swoiste podkreślenie roli państw narodowych w podejmowaniu decyzji na forum organizacji międzynarodowej, jaką jest Unia Europejska. Przyczynia się także do zwiększenia wpływu poszczególnych państw ją sprawujących na kształt unijnego prawa. Trójki państw wspólnie wyznaczają swoje długofalowe cele i przygotowują program, na podstawie którego opracowywane są następnie bardziej szczegółowe półroczne programy krajowe, z pomocą których członkowie UE mają m.in. możliwość pośredniego wyrażenia własnych interesów państwowych. Stąd oceniać prezydencję można w dwojaki sposób – biorąc pod uwagę jej efektywność w realizacji celów europejskich oraz jej efektywność w realizacji celów państwowych.
Po przystąpieniu przez państwo do Unii Europejskiej zmieniają się funkcje jego parlamentu narodowego – z jednej strony następuje ich zwężenie spowodowane przekazaniem części kompetencji na szczebel unijny, a z drugiej parlamenty uzyskują nowe funkcje wynikające z prawa wspólnotowego. Katalog funkcji parlamentu poszerza się wtedy o tzw. funkcję europejską – przez niektórych jest ona uznawana za odrębną, przez innych natomiast jedynie za modyfikację tradycyjnych funkcji parlamentu – ustawodawczej i kontrolnej. Po wejściu w życie Traktatu Lizbońskiego, który wyraźnie określił nowe zadania parlamentów narodowych, coraz więcej badaczy skłania się jednak ku wyraźnemu wyodrębnieniu funkcji europejskiej. Za jej elementy uznaje się m.in. udział parlamentu w ratyfikacji traktatów, współpracę z rządem w sprawach unijnych, implementowanie norm prawa unijnego do krajowego porządku prawnego, opiniowanie projektów wspólnotowych aktów prawnych, współpracę z Parlamentem Europejskim, powoływanie odpowiednich komisji parlamentarnych odpowiedzialnych za sprawy unijne, monitorowanie przestrzegania zasady pomocniczości oraz zakres informacji, jakie posiada i uzyskuje parlament.
Unia Europejska
Wtorek zakończył trwający od czterech dni szczyt przywódców państw europejskich - Rady Europejskiej. Po wielogodzinnych negocjacjach, o godzinie 5:30 Charles Michel ogłosił oficjalne porozumienie. Wiele mówi się o prawie rekordowej długości trwania negocjacji, do pobicia rekordu z nicejskiego szczytu w 2000 r. brakowało jedynie 20 minut.
Setki mężczyzn, kobiet i dzieci pochodzących z państw europejskich przebywa w więzieniach oraz obozach dla uchodźców w Syrii i Iraku, czekając w nieskończoność na pomoc ze strony swoich rządów. Dołączając do budowanego na Bliskim Wschodzie przez terrorystów z tzw. Państwa Islamskiego (ISIS) quasi-kraju, który w szczytowym momencie władało terytorium zamieszkałym przez ok. 10 milionów osób, wielu z nich popełniło zbrodnie, przez które społeczeństwa Zachodu patrzą sceptycznie na ponowne przyjęcie ich w swoje szeregi. Gdy w październiku 2019 roku koalicja wojsk kierowana przez Stany Zjednoczone położyła kres terytorialnemu dominium ISIS, zagraniczni bojownicy i ich rodziny zostali pojmani i pozostawieni bez żadnych perspektyw na przyszłość. Rozczarowani takim potoczeniem się spraw, domagają się powrotu do domu, powołując się na podstawowe prawa człowieka i obywatela, z których przecież zrezygnowali w momencie dołączania do wojny wymierzonej przeciwko zachodniej cywilizacji.
Francja
Fala protestów wywołana zabójstwem Afroamerykanina George’a Floyda przez policjanta w mieście Minneapolis w USA dotarła również do Francji. Obok „Black Lives Matter” i innych haseł domagających się równego traktowania w społeczeństwie, ponad 23 tys. manifestantów skandowało slogany przeciwko przemocy policyjnej, problemu, który powrócił do debaty publicznej podczas protestów „żółtych kamizelek” z 2019 roku. Według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 6-ego czerwca br. w samym Paryżu zebrało się 5,5 tys. protestujących, pomimo zakazu masowych zgromadzeń wynikających z ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się wirusa Covid-19. Do pokojowych manifestacji doszło również w Bordeaux, Lyonie, Lille i Marsylii. Śmierć George’a Floyda wywołała poruszenie we Francji, ponieważ nawiązała do wydarzenia z 2016 roku, kiedy to czarnoskóry Adama Traoré został aresztowany w mieście Beaumont-sur-Oise i zmarł w dotąd niewyjaśnionych okolicznościach. Toczący się od czterech lat proces sądowy stał się swoistym polem bitewnym ekspertów medycznych i prawników, którzy przerzucają się teoriami na temat śmierci Adamy. W reakcji na protesty prezydent Macron spotkał się z przedstawicielami rządu, domagając się propozycji ustaw dotyczących polepszenia etyki zawodowej policjantów oraz eliminowania rasizmu.
Badacze polityki zagranicznej Włoch wyróżniają trzy podstawowe kierunki, które stanowią jej priorytety. Jednym z nich jest tzw. koło atlantyckie, które obejmuje relacje ze Stanami Zjednoczonymi oraz współpracę w ramach Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego. Włochy wykorzystują te stosunki jako pewnego rodzaju równoważnik dla wpływu europejskich państw, szczególnie w kwestiach ekonomicznych i tych związanych z bezpieczeństwem. Drugim kierunkiem jest oczywiście współdziałanie z państwami europejskimi w ramach Unii Europejskiej. Trzecim ważnym dla Włochów, ze względu na ich położenie geograficzne, kierunkiem jest region śródziemnomorski, gdzie włoska dyplomacja stara się utrzymać dobre stosunki z sąsiadami, a także w pewnym stopniu zwiększyć swoje wpływy w tym obszarze.
Unia Europejska
Rygory sanitarne, obostrzenia i zasady dystansowania społecznego nie omijają brukselskich instytucji i ich pracowników. Kontaktom służy Internet, dlatego decydenci rozmowy prowadzą online. 18 maja odbyła się wideokonferencja ministrów edukacji UE. Politycy zastanawiali się nad ponownym otwarciem placówek - poruszono kwestie organizacyjne, bezpieczeństwa, egzaminów końcowych, przyjęć na uczelnie, a także warunków wznawiania studiów od roku akademickiego 2020/2021. Reprezentująca prezydencję chorwacką Blaženka Divjak - chorwacka minister nauki i edukacji - podkreśliła: „Jesteśmy świadomi niepokoju uczniów, nauczycieli i rodziców, dlatego dokładamy największych starań, by pomóc im radzić sobie z wieloma wyzwaniami w sektorze edukacyjnym podczas pandemii Covid-19, w tym z kwestią egzaminów”. 19 maja z kolei, wideokonferencję odbyli ministrowie kultury UE. Rozmawiano m.in. o tym, jak wznowić działalność artystyczną i programy kulturalne bez narażania zdrowia artystów i publiczności. Na wideo-rozmowie spotkali się też ministrowie ds. młodzieży. Zastanawiali się, jak pandemia wpłynęła na dostęp młodych ludzi do usług zdrowotnych i doradczych; do narzędzi cyfrowych; jakie działania są potrzebne na szczeblu krajowym i UE, żeby pomoc sektorowi młodzieżowemu w dziedzinach naruszonych przez Covid-19. Poruszono też ważną kwestię programów typu Erasmus+.
Nie sposób wskazać przyczyny która doprowadziła do aktualnej sytuacji w Grecji. Kryzys migracyjny, zadłużenie gospodarki krajowej, niestabilna sytuacja na rynku pracy, wewnętrzne niepokoje w sercu stolicy i niedoścignione plany greckiej potęgi po przyjęciu waluty euro. Niniejszy artykuł ma na celu rozprawienie z przyczynami społeczno-gospodarczymi, które doprowadziły słoneczną Helladę do sytuacji skrajnej niepewności jutra.
Unia Europejska
Starcia na osi Londyn- Bruksela w kwestii pobrexitowych relacji Wielkiej Brytanii z Unią Europejską porządku. Brytyjski negocjator ds. brexitu, David Frost określił propozycję porozumienia dotyczącego przyszłych relacji handlowych między obiema stronami jako umowę „niskiej jakości”. Zasugerował swojemu unijnemu odpowiednikowi, Michaelowi Barnierowi, ponowne przemyślenie złożonej oferty, twierdząc, że umowa nie uwzględnia charakterystycznych dla brytyjskiego prawa elementów precedensowości.
Stosunkowo duża liczba państw członkowskich Unii Europejskiej powoduje, że mamy do czynienia z mnogością modeli koordynacji polityk europejskich – każde państwo dostosowuje bowiem sposób koordynacji do swoich administracyjnych tradycji i potrzeb wewnętrznych. Wszystkie te modele mają jeden cel – zapewnienie koordynacji, jednak zazwyczaj dość znacząco się od siebie różnią. Nie oznacza to jednak, że istnieje jeden słuszny schemat organizacji administracji państwowej, który pozwalałby na efektywne osiągnięcie zamierzonego celu. Każdy z tych unikalnych modeli może tak samo dobrze spełniać swoje funkcje, choć w inny sposób, dostosowując się do warunków krajowych.
UNIA EUROPEJSKA
Kolejne tygodnie upływają pod hasłem Covid-19. Wspólnota Europejska podejmuje więc rękawice - i dalsze decyzje.
Hiszpania
Czteroetapowy plan stopniowego odmrażania gospodarki hiszpańskiej to nowa strategia rządu Pedro Sancheza zapowiedziana w zeszłym tygodniu. Etap zerowy rozpoczął się oficjalnie 4 maja, oznacza to możliwość wznowienia działalności restauracji poprzez wydawanie jedzenia na wynos, uprawianie sportu na zewnątrz, wychodzenie na spacery, a także możliwość skorzystania z usług fryzjerskich. Nie dotyczy on jednak niektórych Wysp Kanaryjskich i Balearów, zostały zwolnione z „zerowego” etapu rezygnowania z obostrzeń – dotyczy ich od razu faza pierwsza. Dla reszty zostanie ona wdrożona najwcześniej 11 maja, jej rozpoczęcie uzależnione jest od ewentualnego przyrostu zachorowań po fazie zero. Faza pierwsza przewiduje otwarcie mniejszych sklepów i wprowadzenie specjalnych godzin zakupowych dla seniorów. Otwarta zostanie większość hoteli, będzie można spotkać się również w gronie osób zamieszkujących tę samą prowincję. Faza druga przewiduje otwarcie restauracji z ograniczeniami przyjmowanych klientów, a także otwarcie kin czy teatrów. Możliwa będzie nawet organizacja publicznych wydarzeń w plenerze z limitem 400 uczestników. Ostatni etap przewiduje łagodzenie wszystkich istniejących do tego czasu obostrzeń, mają być one stopniowo dostosowywane do sytuacji, liczby zachorowań i przestrzegania zasad przez społeczeństwo. Od 4 maja w Hiszpanii obowiązuje także obowiązek noszenia maseczek podczas podróży transportem publicznym.
Wszelkie prawa zastrzeżone © przez Forum Młodych Dyplomatów.